Over mij

 

Ik kan me niet herinneren wanneer ik met blokfluitspelen ben begonnen. In mijn herinnering heb ik dat altijd al gedaan en er zijn foto’s van mij als driejarig meisje met een blokfluit. Ik kom uit een gezin waar muziekmaken een vanzelfsprekendheid was en aanvankelijk kreeg ik pianoles, tegen mijn zin. Toen ik uiteindelijk op de muziekschool in Bussum blokfluitles kreeg kwam ook voor mij na een tijdje het bijna onvermijdelijke moment dat ik naar de dwarsfluit wilde overstappen. Dat deed iedereen, eindelijk een echt instrument!

Een serie toevalligheden zorgde ervoor dat ik een andere, jonge blokfluitleraar kreeg die alles bleek te weten over historische uitvoeringspraktijk en vanaf de eerste les die ik van hem kreeg was ik definitief verkocht. Ik wilde naar het conservatorium. Voor blokfluit.

Het werd Den Haag, waar in mijn studietijd ook de mogelijkheid was om deel te nemen aan het vak blokfluitbouw, onder leiding van Fred Morgan. Ik was altijd al bezig met knutselen en ging meedoen aan de cursus, voortgezet door mijn leraar Ricardo Kanji.

Na mijn studietijd hebben Ricardo en ik jarenlang samen ons atelier voor blokfluitbouw gehad in Den Haag. Toen hij terugging naar zijn land Brazilië heb ik mijn werk solo voortgezet en inmiddels ben ik al dertig jaar bezig met dit mooie vak.

De laatste jaren houd ik me ook bezig met lesgeven in Cambridge, Engeland, bij de Cambridge Woodwind Makers. Het blijkt dat nog steeds veel spelers hun instrument niet goed kennen en ook niet weten hoe ze zelf eenvoudige aanpassingen kunnen maken om hun instrument beter te laten spelen. Mijn cursussen richten zich daarom vooral op het vergroten van kennis en het opdoen van ervaring met verbeteren van bestaande instrumenten.

Stel je vraag

6 + 12 =