Visie op mijn werk

 

Ik ben zelf speler en dit helpt bij het vaststellen van eisen waaraan een goede blokfluit moet voldoen en vooral ook bij het klankbeeld dat ik voor ogen en oren heb. Om precies die reden, het zelf speler zijn, beperk ik me dan ook tot het maken van blokfluiten, geen andere (historische) blaasinstrumenten. Zodoende kan ik goed zelf beoordelen wat ik heb gemaakt en waar veranderingen en verbeteringen noodzakelijk zijn.

Er zijn redelijk veel instrumenten overgebleven uit de 17e en 18e eeuw waarop de hedendaagse blokfluitbouwers, dus ook ik, hun eigen instrumenten baseren. Ik beschouw het als mijn taak om met behoud van essentiële kenmerken van het originele instrument, een blokfluit te maken die uitnodigt om zelf actief op zoek te gaan naar een eigen klank. Daarbij is een prettig speelgevoel van essentieel belang. Dat correcte stemming, intonatie en een over de gehele omvang goed functionerend instrument daarbij een voorwaarde zijn, spreekt voor mij voor zich.

Wat een prettig speelgevoel is, is voor elke speler weer anders maar ik merk keer op keer dat een maximum aan flexibiliteit bij het blazen voor mij vele andere spelers zeer belangrijk is. Daarop leg ik dan ook bij het bouwen een belangrijk accent. In de praktijk betekent dit dat je bij mij een instrument zult vinden met een relatief open windkanaal en een warme, ronde klank.

De laatste jaren richt ik me bij het kiezen van een nieuw model op de belangrijke collectie blokfluiten uit het Gemeentemuseum in Den Haag. Dit doe ik omdat ik dan dicht bij de bron ben, maar ook omdat ik het een mooie gedachte vind om een ‘nieuwe’ traditie te vestigen: het gebruik maken van het mooie en bruikbaar materiaal dichtbij huis. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik de door mij opgemeten en gedocumenteerde tenorblokfluit van P. Bressan, uit deze collectie. Na veel onderzoek en experimenteel werk heb ik dit model in productie genomen. Ook de beroemde sopraanblokfluit van E. Terton, de altblokfluit van Debey en de sopranino van A. van Aardenberg zijn deel van deze collectie; deze instrumenten dienen als uitgangspunt van drie van mijn modellen.

 

Op de foto’s hiernaast zie je instrumenten gemaakt van ivoor. In tegenstelling tot wat veel mensen denken kan ivoor nog gebruikt worden, mits er legaal, CITES-gecertificeerd materiaal wordt gebruikt. Ik gebruik uitsluitend dit legale ivoor, dat ik aankoop van een erkende Duitse handelaar. Bij elk stuk wordt een CITES-document geleverd.